Birthdays in Tanzania - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Johanneke Klaassens - WaarBenJij.nu Birthdays in Tanzania - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Johanneke Klaassens - WaarBenJij.nu

Birthdays in Tanzania

Door: Johanneke Klaassens

Blijf op de hoogte en volg Johanneke

22 December 2012 | Tanzania, Ilula

Ronald, Stefan en ik zijn bijna één week in Tanzania bij Johanneke.
Een fantastische week!
Wat een belevenis!
Na een lange busreis over tanzaniaanse snelwegen (2-baans wegen waarop buschauffeur s graag vrachtwagens en andere bussen inhalen….) aangekomen bij IOP (ilulla orphans program) in Ilulla.
Een goed weerzien met Jo!
Geweldig om te zien hoe ze zich, omringd met nog een aantal andere vrijwilligers een plek heeft veroverd in het weeshuis.
Hard werken met, voor Europeaanse begrippen, veel ongemakken.
De waterpomp is momenteel kapot zodat we ’s ochtends naar de pomp moeten lopen om water te halen voor een wasbeurt.
Ronald is samen met Mo (één van de vrijwilligers) en Deo (een local die hier werkt) bezig hem te ficken. Hopen dat we vanavond weer een heerlijke koude douche kunnen nemen.

We hebben al veel mogen zien van het reilen en zeilen hier.
Hebben een uitgebreide rondleiding langs verschillende projecten van IOP gehad. Er gebeurt hier veel goed werk!
Ronald en ik mochten mee op bezoek bij een Masai stam. Er werd een Award aan hun uitgereikt + een waterpomp. IOP ondersteunt een vorm van micro-kredieten. Er werden deze week awards uitgereikt aan drie groepen die hier aan deel nemen. Zij hadden het afgelopen jaar het meeste geld verdiend dmv kleine projecten.
Ronald en ik mochten de waterpomp overhandigen.
Heel bijzonder!

Gister, op mijn verjaardag, was de graduation van de preschool. De kinderen van 6 jaar namen afscheid van school: hun “zomervakantie” begint nu.
Dit was een geweldig feest!
Toen wij aankwamen, 9 blanken in een Toyota, werden we omringd dat een zwerm heerlijke kinderen die allemaal in schooluniform (roze en grijs) waren gekleed.
Sommige meisjes met het haar prachtig gevlochten met veel kralen!
Het was een geweldig feest met veel zang en dans door de kinderen.
Veel toespraken in het Swahili en aan het eind, vier uur later, een maaltijd voor iedereen.

Vandaag viert Johanneke haar verjaardag, 19 jaar!
Het vanochtend aan tafel gevierd met pakjes die we van iedereen uit Nederland mee hebben gekregen.
Johanneke was erg verrast.
We bezoeken vandaag Iringa. Onze eerste ervaring met een dalla-dalla bus (= 25 mensen opgepropt in een klein busje..)

Wat het meest opvalt tot nu?
Hoe hartelijk de mensen zijn!
We hebben ze in ons hart gesloten.
We zien uit naar een heerlijke tijd!
Zondag kerstfeest met de meisjes van het weeshuis.
De meisjes gaan maandag naar hun familie en blijven daar dan 2 weken.
Wij vertrekken maandag voor een safari naar Ruaha!

Tot een volgende keer!
Lieve groet, Ronald, Stefan, Johanneke en Tressa

  • 22 December 2012 - 23:05

    Helga:

    Yeah......Tressa ook nog gefeliciteerd met jou verjaardag...johanneke met die van haar vandaag.bijzonder om te leze wat jullie in zo een korte tijd al meebeleven.ik wens jullie mooie en gezegende kerstdagen daar toe. groetjes van Helga

  • 22 December 2012 - 23:05

    Helga:

    Yeah......Tressa ook nog gefeliciteerd met jou verjaardag...johanneke met die van haar vandaag.bijzonder om te leze wat jullie in zo een korte tijd al meebeleven.ik wens jullie mooie en gezegende kerstdagen daar toe. groetjes van Helga

  • 23 December 2012 - 01:57

    Geert:

    Hej, masselkonten,wat zal het allemaal indrukwekkend zijn daar.zelfs het uitreiken van een waterpomp is een feest!
    Ik wil de beide dames vanuit een grauw nederland(Friesland) feliciteren met hun beider verjaardag deze zulen julie echt niet snel vergeten!
    Ik wens julie een fijne safari toe ik heb net mijn winterbandjes onder de auto laten zetten door een Irakees!
    Het was echt nodig ,nadat ik mijn cataract extractie/implantatie nieuwe lens implantatie heb doorstaan zie ik in dat hier ook nog het nodige valt te ontwikkelen haha scherpe blik je hebt er alleen niets aan in een stoffige organisatie
    Afiijn geniet met volle teugen van het Tanziaanse leven ik moet het met jullie verslagen doen en daar geniet ik dan maar weer van
    met een warme groet van it het kikkerlandje Geert.

  • 23 December 2012 - 09:34

    Anita:

    Wat bijzonder dat jullie een waterpomp mochten overhandigen! En wat fijn dat jullie zo genieten van al deze nieuwe ervaringen. En natuurlijk, Tressa en Johanneke, nog van harte gefeliciteerd! liefs,
    Anita

  • 23 December 2012 - 11:37

    Jeltina Van Huet Lindeman:

    Hallo lieve familie,
    Heaas Johanna lukte het mij gisteravond niet om je te feliciteren, ik had gister helemaal geen stem meer.
    Dus daarom nu nog even een reactie per mail. Tressa en Johanna jullie beide nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Het zal vast heel speciaal geweest zijn.
    Fijn dat jullie zo genieten van de mensen en het land, leuk dat jullie ook zo in alles mee genomen worden in het zien van activiteiten en het overhandigen van de waterpomp is natuurlijk wel heel speciaal!
    Hopelijk kunnen jullie gauw weer een koude douche nemen en voor morgen als jullie op safari gaan doe voorzichtig, je weet maar nooit.
    Liefs uit een natte achterhoek,
    Jeltina

  • 23 December 2012 - 12:02

    Cwmoerman:

    Nogmaals van harte gefeliciteerd Tressa en Johanneke met jullie bijzondere verjaardag in Tanzania.
    Als ik het goed heb begrepen zijn Ronald,Tressa en Stefan al helemaal geintegreerd en verrichten
    nu ook al vrijwilligerswerk,wat goed van jullie. Wij hopen echter wel dat jullie nu je de smaak te pakken
    hebben toch weer veilig terugkomen naar ons koude en natte kikkerlandje.
    Liefs van Oma en Opa Moerman.

  • 23 December 2012 - 19:26

    Chip:

    Woef woef lieve woefjes,

    Ik mis jullie woef woef zo, ja ze zijn hier wel woef lief voor mij maar jullie zijn toch mijn allerliefste woefjes.

    Nou tot woefs, een dikke woef van Chip.

  • 23 December 2012 - 19:35

    Kyra:

    Lang sulle se leefe, taart sulle se geefe...Maar niet heus, want veel te ver weg! Van harte gefeliciteerd lieve Jo en Tressa.

    Snkje heet daar natuurlijk...hier niet hoor, voor het weer hoef je niet terug te komen. Heb nu ff niets aan me blitse ouder-kindfiets. Ik heb lekkere koekjes gebakken op school voor kerst en had vrijdag al vakantie, kon ik mooi Glenda's kerstfeest op school meemaken. En nu heeft iedereen hier in huis vakantie, ook papa. We gaan lekker veel met Chip uit lopen, en natuurlijk andere leuke dingen doen.

    Miijn papa en mem, broer en zussen, Chip en ik wensen jullie daar a really nice christmas, and a happy new year. Geniet van jullie reunie en kom allemaal maar weer veilig en wel terug.

    Tutsje fan Kyra

  • 23 December 2012 - 21:32

    Annamarie:

    Geniet van jullie samen zijn en fijne feestdagen samen toegewenst, geen witte kerst maar dat
    hebben wij ook hier niet
    groet Remko en Annamarie

  • 24 December 2012 - 14:42

    Opa En Oma Klaassens:

    lieve allemaal in tanzania, Wat geweldig om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben .Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad Leuk johanneke dat je verjaardag zo verrassend was met je familie.Als je weer thuis bent dan doen we dat maar eens over als het hier zomer is. Geweldig mooie safarie toegewenst met z`n allen.Heel veel liefs van ons uit Ryptsjerk

  • 25 December 2012 - 18:08

    Susan Oukes:

    Hoi allemaal,


    Beetje laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd meiden!
    Tjonge, wat een wereld van verschil om te lezen.
    Hier valt teveel water zo dat de rivieren en sloten over lopen en bij jullie is er zo`n tekort!
    Jeetje Roon, ik wist dat je handig bent met een terras aanleggen, maar krijg je nu ook al de waterleiding aan de praat? Goed hoor.
    En nu op safari naar Ruaha, doen jullie voorzichtig met al die wilde dieren en zo? Veel foto`s maken en genieten van elkaar! Gezellige feestdagen en een gezond en liefdevol 2013!!!

    Dikke kus, Susan.


  • 04 Januari 2013 - 23:01

    Alida Dekker:

    Ha,dames en heren natuurlijk. Maar dames gefeliciteerd met jullie verjaardagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johanneke

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 655
Totaal aantal bezoekers 29685

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2012 - 20 April 2013

Werken voor het Ilula Orphan Program

Landen bezocht: