Thanksgiving in Tanzania - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Johanneke Klaassens - WaarBenJij.nu Thanksgiving in Tanzania - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Johanneke Klaassens - WaarBenJij.nu

Thanksgiving in Tanzania

Door: Johanneke Klaassens

Blijf op de hoogte en volg Johanneke

03 December 2012 | Tanzania, Ilula

Hujambo!
Alweer een week voorbij in Ilula en dat betekent dat het tijd is om een nieuw weblog te schrijven. Helaas hebben we hier nog steeds geen internet en slechts een klein beetje mobiel bereik (en dat kleine beetje bereik hebben we precies op een plaats in het hele weeshuis en die plaats is ongeveer 1 vierkante meter groot).
Dit geeft ons het excuus om minstens een keer per week naar Iringa te gaan, want hier hebben ze dus wel internet!En zo ook vandaag pakken we onze kans en vertrekken naar Iringa om daar bij te komen van een week hard werken en om lekker te eten in Neemacraft.
Afgelopen week was een andere week dan normaal. In de nacht van dinsdag op woensdag vertrokken Jeanine, Sarah en Ines samen met Berit naar Dar-es-Salaam. Zoals ik in mijn vorige verslag al schreef is Jeanine afgelopen vrijdag weer naar Nederland vertrokken. Sarah en Ines zijn met haar meegegaan naar Dar, om haar naar het vliegveld te kunnen brengen en zij zijn gister weer teruggekomen. Dat betekent dat ik het een paar dagen zonder mijn kamergenootjes moest doen.
Best wel lekker, even een kamer voor jezelf nadat je hem 6 weken lang met 3 andere meiden hebt gedeeld.
Donderdag was het Thanksgivingday. Dat is een feestdag die ik nog nooit heb gevierd en het is ook niet gebruikelijk om Thanksgiving te vieren in Tanzania, maar omdat Berit een aantal jaar in the USA heeft gewoond is het hier een traditie om er wel iets aan te doen. Donderdagavond hebben we een speciaal Thanksgiving diner met de meiden van het weeshuis gehad en heeft een van de vrijwilligers een speech gegeven.
Voordat we gingen eten hadden we de tijd om over iedereen iets aardigs op vellen papier te zetten. Na het eten zijn die papieren aan iedereen uitgedeeld.
Het samen met eten met de meiden was hartstikke gezellig! Elke dag leer je iedereen beter kennen en ik weet zeker dat ik een groot aantal van de meiden over een aantal maanden als familie beschouw.
Een week geleden hebben we met een aantal vrijwilligers een ander weeshuis dat hier in de buurt ligt bezocht. Deze organisatie vangt wezen van alle leeftijden op en er zitten zowel jongens als meisjes, terwijl we hier alleen meisjes hebben die de naar schoolgaande leeftijd hebben.
IOP werkt veel samen met dit andere weeshuis en daarom was het voor ons geen probleem om deze organisatie een keer te bezoeken. Het is toch wel heel leuk om te zien hoe het er aan toe gaat in een ander weeshuis dan dat van IOP.
Een groot verschil met hier is dat het weeshuis niet uit één groot gebouw met alle kinderen bestaat, maar dat er meerdere huisjes zijn waar een aantal kinderen samen met een moeder en een hulpmoeder in wonen. Kleine kinderen en baby’s hebben natuurlijk ook veel meer aandacht nodig dan kinderen die zich al zelfstandig kunnen aankleden en zelf kunnen eten, dus meerdere ‘moeders’ is ook wel nodig in zo’n weeshuis.
Een aantal dagen voor de Kerst bezoekt IOP dit andere weeshuis meestal ook en waarschijnlijk kunnen wij dan ook weer mee. Leuk!
Inmiddels is het alweer december en wordt het bij jullie in Nederland alsmaar kouder en kouder… Daar hebben wij hier geen last van. Afgezien van de dagen dat het hier regent worden de temperaturen meer en meer tropisch. De zon schijnt hier bijna elke dag en als je een keer een hele dag buiten bent, om bijvoorbeeld in de tuin te werken en je vergeet jezelf in te smeren, dan ben je ’s avonds zo rood als een kreeft.
Hier wordt inmiddels toegeleefd naar de Kerst, bij jullie is het bijna Sinterklaasavond en over 21 dagen is het mijn verjaardag. Het is zo apart als je november en december in de zon doorbrengt. Ik heb op dit moment een bijna-Kerst gevoel van 0,0% en dat mijn verjaardag er alweer aan zit te komen is helemaal raar. Het is heerlijk hoor, die zon en dat warme weer, maar ik denk dat de kou, de wind en de sneeuw (als die er is) toch meer mijn ding zijn met Kerst en Oud&Nieuw.
Voor nu wens ik jullie allemaal een geweldige Sinterklaasavond! Have fun!Until the next time!

Liefs, Johannekeps.

Inmiddels hebben we hier weer internet en mobiel bereik! K had nog niet de kans gehad om dit verslag up te loaden, t is niet helemaal up to date, maar k wilde het jullie toch laten lezen

  • 03 December 2012 - 20:20

    Jovanka:

    Wat een leuk verslag weer! Bijzonder om een thanksgiving mee te maken. Fijn dat jullie nu wel weer internet hebben! Mooi dat je een goede band opbouwt met de meiden daar, speciaal! Het lijkt me ook erg raar om winter te hebben in de zon, unieke ervaring. Enjoy!

  • 03 December 2012 - 21:18

    Lisette H:

    Ik vind het super om elke keer je reisverslagen te lezen; dan blijven we toch een beetje op de hoogte hoe het met je gaat. En bovendien krijgen wij zo ook wat mee van een hele andere cultuur. Bijzonder hoor! Ik wens je er nog een fijne tijd toe! :)

  • 04 December 2012 - 10:38

    Tante Roelie Makkink:

    Lieve Johanneke,

    Gisteren net gereageerd en nu al weer een bericht. En weer met groot genoegen
    gelezen. Het is hier inderdaad koud en gisteren lag er voor het eerst sneeuw in een
    groot deel van Nederland.
    Johanneke tot horens,

    Liefs en groeten van tante Roelie


  • 04 December 2012 - 11:37

    Opa En Oma Klaassens:

    Lieve Johanneke,
    We zijn heel blij dat het zo goed met je gaat daar.Wat fijn dat je leuke collegas hebt.
    Wat een avontuuren beleef je toch.Een klein beetje warmte van jou zouden we wel kunnen gebruiken hier.\
    We hebben zaterdag Sinterklaas gevierd Gelukkig kon Stefan er ook bij zijn.
    Het was reuze gezellig. We hopen dat je er het volgende jaar weer bij bent.
    Dikke kus van opa en oma

  • 05 December 2012 - 00:11

    LoeKarin En Co:

    Hey lieve Johanneke,

    Kun je wat zon en warmte in een envelopje doen en naar ons toesturen? Nu internet niet werkt moet het maar per reguliere post.... Of desnoods per postduif!
    Ik denk dat zon en warmte meer "mijn ding" zijn, ook in december! Ik geef toe, lekker koud en schaatsen is ook leuk, maar we zitten nu in nat-natter-natst en het is allemaal net nix!

    Nou meid, volgens mij zie jij je familie over 2 1/2 week weer, geweldig!

    Geniet lekker van al je mooie ervaringen,

    Liefs, Karin

  • 05 December 2012 - 00:11

    LoeKarin En Co:

    Hey lieve Johanneke,

    Kun je wat zon en warmte in een envelopje doen en naar ons toesturen? Nu internet niet werkt moet het maar per reguliere post.... Of desnoods per postduif!
    Ik denk dat zon en warmte meer "mijn ding" zijn, ook in december! Ik geef toe, lekker koud en schaatsen is ook leuk, maar we zitten nu in nat-natter-natst en het is allemaal net nix!

    Nou meid, volgens mij zie jij je familie over 2 1/2 week weer, geweldig!

    Geniet lekker van al je mooie ervaringen,

    Liefs, Karin

  • 05 December 2012 - 00:16

    LoeKarin:

    Oh ja, vergeet ik je nog te vragen.... lukt het om wat foto's te uploaden? Ben eigenlijk ook héél nieuwsgierig naar hoe alles er uit ziet.... Je vertelt het allemaal heel beeldend, maar toch... ;)

  • 05 December 2012 - 17:03

    CW.Moerman:

    Hallo Johanneke.
    even een berichje uit Naarden,met ons gaat alles goed en zo te zien aan je leuke verslag
    gaat het met jou heel goed. Afgelopen zondag zijn we met Mary en Karin op visite geweest
    bij je moeder,Ronald en Stevan.Wij mochten meerijden met Karin en Mary die ons hebben
    opgehaald uit Naarden.Het was heel gezellig in Friesland en er is goed voor ons gezorgd.
    Nu ik dit aan je schrijf{dinsdag}sneewt het hier maar ook met regen en het is maar drie graden.
    Wij zouden best een beetje zon met betere temperaturen in ons oude botten kunnen gebruiken.
    Nogmaals bedankt voor je leuke,uitvoerig verslag en liefs van oma en opa Moerman.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johanneke

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 29691

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2012 - 20 April 2013

Werken voor het Ilula Orphan Program

Landen bezocht: