Karibu Tanzania! - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Johanneke Klaassens - WaarBenJij.nu Karibu Tanzania! - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Johanneke Klaassens - WaarBenJij.nu

Karibu Tanzania!

Door: Johanneke

Blijf op de hoogte en volg Johanneke

22 Oktober 2012 | Tanzania, Ilula

Habari? Met mij is alles nzuri! IK BEN IN TANZANIA! Eindelijk! Na een lange, lange reis,waarvan 10 uur vliegtijd,5 uur wachttijd en 8 uur bustijd ben ik in Ilula, Tanzania.


Ik ben hier in het weeshuis met twee Nederlandse meisjes, Sarah en Jeanin, een Duits meisje, Ines en een Noorse jongen,Chettol.


Afgelopen weekend was een relaxed weekend waarin ik tijd had om te wennen aan het Tanzaniaanse leven hier. Vrijdagavond, mijn eerste avond hier, hebben de meisjes in het weeshuis voor me gezongen en gedanst. Dit is een welkom dat alle vrijwilligers hier krijgen. Net zijn er 2 nieuwe vrijwilligers uit Noorwegen aangekomen, die hier al een aantal keer zijn geweest, dus ook vanavond is weer een speciale avond.


Zaterdag hebben Sarah, Jeanin, Ines en Lisan (Lisan is gisterochtend vertrokken) me meegenomen naar Isele, een klein dorpje dat hier ongeveer 20 minuten lopen vandaan is. Zaterdagavond waren we uitgenodigd om te eten bij Jackline, een Afrikaanse vrouw die verantwoordelijk is voor de Foster Family Projects. We zouden een fruitsalade voor haar meenemen, maar omdat we niet meer dan een paar bananen en nog niet rijpe mango’s konden vinden op het marktje daar, besloten we om in plaats van een fruitsalade koekjes te bakken.


Zondag was een dag waarop ik niet veel heb gedaan. ’s Ochtends hebben we Lisan naar de bus gebracht en haar uitgezwaaid en ’s middags hebben we een stukje gewandeld door de omgeving.


Vandaag was mijn ‘echte’ eerste dag hier. Vanochtend hebben we samen met Tamari, een van de vrijwilligerscoördinaten hier, een project bezocht dat aidsvoorlichting, naai- en kookles biedt aan meisjes die niet naar school gaan (omdat ze daar geen geld voor hebben) en de hele dag thuis zitten. Daarna ben ik rondgeleid door de Preschool van IOP, bij ons de kleuterschool. Kinderen van de leeftijd van 3 tot 6 leren hier tellen, het alfabet en ze krijgen hier les in Engels en Swahili. De school ziet er heel mooi uit! Er zijn twee lokalen voor ongeveer 50 kinderen. Daarnaast is er een omheind buitengedeelte waar de kinderen in de pauze eten krijgen. Na deze tour zijn we nog naar de IOP shops geweest, waar van alles te koop is, van zeep en water tot lappen stof om kleren van te laten maken en kleren zelf.


Morgen gaan Ines en ik van 9 tot 13 uur schilderen in de High School van IOP. Hier ben ik nog niet geweest, dus dat wordt de eerste keer. ’s Middags na de lunch zullen we een aantal dingen gaan schrijven voor de IOP nieuwsbrief die hier ook wordt rondgedeeld in de dorpen. En waarschijnlijk gaan we daarna nog even helpen in de tuin. Jep, ik ga tuinieren!


De afgelopen dagen was een Vodacom storing. Vodacom is de meest gebruikte mobiele telefoon provider hier en zorgt ook voor het internet. Storingen komen en gaan, dus ik heb geen idee wanneer ik weer bereik heb en een nieuw verslag kan schrijven… Nu voor eerst, kwa heri! Tot de volgende keer!


With love, Johanneke

  • 22 Oktober 2012 - 21:09

    Jovanka:

    Wat leuk je eerste reisverslag!! En zo te lezen heb je het naar je zin en leer je al snel mensen kennen!
    Hoe is de warmte en het land zelf? Wat leuk zo speciaal welkom! Bijzonder zeg! En wat leuk dat je de heenreis ook leuke contacten had onderweg :) Apart dat er twee lokalen zijn voor 50 kinderen. Maar wel mooi dat er een mogelijkheid is om de kinderen naar school te laten gaan. Geniet van alles! Tot je volgende blog! Knuffel Jo

  • 22 Oktober 2012 - 21:56

    Inge:

    Lieve Johanneke! Wauw, wat klinkt het geweldig! Ben je alweer een beetje bekomen van de reis en de cultuurshock? Maak je veel mee van het dagelijkse leven of woon je vrij beschut in het IOP huis? Ik ben super benieuwd naar je volgende verhaal. Geniet ervan en veel succes en plezier de komende dagen op je 'werk' :) Liefs, Inge

  • 22 Oktober 2012 - 23:32

    LoeKarin En Kids:

    Hoi Johanneke,

    Wat heerlijk dat je een slow start kon hebben. Even bijkomen van je reis ('tis echt niet naast de deur hé...) en wennen aan de mensen om je heen. Hier zul je 6 maanden blijven, zo belangrijk om jouw plekje je thuis te maken. Maar vandaag dus je eerste dag, klinkt erg leuk en de plannen om te schilderen ook! Lekker creatief, iets wat je mooi en snel kunt overbrengen!
    Er klinkt plezier en rust uit je verslag... hou dat vast meid!

    Wij kijken al uit naar je nieuwe verhaal, we duimen dat Vodacom nog maar even in de lucht blijft...

    Geniet!

    Liefs van ons x

  • 23 Oktober 2012 - 00:32

    Sterre:

    Jo!
    Ah ik ben blij te lezen dat je veilig bent aangekomen. Na die heftige, lange reis toch best wel alleen. Wel leuk dat er ook andere vrijwilligers zijn denk ik? En fijn dat je even de tijd had om te acclimatiseren.
    Ik ben ook benieuwd naar je volgende verhalen en belevenissen. :D
    Heel veel plezier en succes!
    Groetjes,
    Sterre

  • 23 Oktober 2012 - 00:52

    Anita:

    Hoi Johanneke,
    Wat leuk om iets van je te horen. Fijn, dat je (lange) reis voorspoedig verlopen is en dat je goed aangekomen bent! De fotoserie die ik van het afscheid op Schiphol gemaakt heb, was hartroerend. Maar ik weet zeker dat je nu een bijzondere tijd gaat meemaken. Vind het leuk om je reisverslag te lezen en zie uit naar meer.
    Groetjes,
    Anita

  • 23 Oktober 2012 - 12:08

    Sharon :

    Heey Joowh,
    wat super om even wat te horen. Gelukkig heb je al een beetje een plekje kunnen vinden. Ik ben erg benieuwd naar het huis en de school waar je bent. Is het een beetje een fijn plekje? Hoe is het trouwens met de drop =P Ik kijk uit naar je foto's en ben benieuwd naar je volgende berichtje.
    Liefs,
    Sharon

  • 24 Oktober 2012 - 14:14

    Cwmoerman:

    Dag Johanneke,
    wat goed om te horen dat je na zo'n lange reis goed bent aangekomen.
    En zo te zien in je reisverslag begin je al aardig te wennen in het weeshuis.
    Wat leuk dat er ook twee Nederlandse meisjes zijn. Je gaat in de komende
    zes maanden heel veel levenservaring opdoen en als je weer terug bent
    weet je dat wij in Nederland eigenlijk ondanks de financiéle crisis heel rijk zijn.
    Groeten van oma en opa Moerman.

  • 24 Oktober 2012 - 20:41

    Helga:

    Heeeeeeeeeeey johanneke..... nou daar zit je dan in verwegistan.... Tanzania..
    Wat een vlucht moet je ervoor over hebben om op je plaats van bestemming te komen zeg...
    maar dan ben je er voorlopig ook .
    Mooi dat je even kon relaxen voordat je in het "eggie "aan de slag mag.
    Heb idd wel een paar keer aan je gedacht en vanmorgen toen ik op de fiets naar het werk ging ook nog.
    Toen kwamen vanmiddag je moeder en je broertje bij mij in de winkel en hebben we even kort bijgekletst.Dus ik wist al een beetje hoe en wat ...maar nu ik het lees is het toch fijner om jou verhaal te horen.Je zit er al weer bijna 1 week...( jaaaaa ik ben al aan het aftellen hoor :) )
    Het zal af en toe idd niet lukken om iets te schrijven op je bloq maar ik ga je lezen hoor.
    Voor nu een fijne tijd daar en we wachten je nieuwe bloq gewoon rustig af als de verbinding het toelaat.
    dikke kuszz van mij

  • 26 Oktober 2012 - 22:54

    Annelies De Groot:

    Hallo Johanneke

    Fijn om te lezen dat je goed aangekomen bent.
    Geweldig he zo'n ontvangst door de kids.
    Iedereen is daar zo welkom, je zult je er snel helemaal thuis voelen.
    Ik ben best een beetje jaloers, ik had ook graag gegaan dit jaar.
    Ik zeg altijd dat ik twee thuizen heb in de wereld, eentje in Heinenoord en eentje in Ilula.
    Ik hoop dat jij dat ook zo gaat ervaren.
    Veel plezier daar en de groeten aan de andere meiden.
    Annelies de Groot IOP-NL

  • 27 Oktober 2012 - 20:15

    Mary En Karin:

    Hi lieve Johanneke,

    Heerlijk om te horen dat je al een beetje thuis begint te raken en de omgeving leert kennen. Wij zijn hartstikke trots op je. Wat ben je lekker actief en wat ontmoet je al veel mensen!! Erg leuk om te lezen wat je allemaal onderneemt en wie je ontmoet. Heb je ook al een beetje contact gemaakt met de kinderen, benieuwd hoe dat gaat.Wat zal het leven zwaar zijn zo jong en zonder iets en wat fijn dat jij nu iets voor ze mag betekenen. We zijn nieuwsgierig naar je verhalen over de kinderen. Hier begint het al heel koud te worden, terwijl het bij jullie natuurlijk bijna zomer is. Nou Jo geniet van deze prachtige ervaring en tot een volgende keer!
    Lieve groet uit Amsterdam van Karin en Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johanneke

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 811
Totaal aantal bezoekers 29682

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2012 - 20 April 2013

Werken voor het Ilula Orphan Program

Landen bezocht: